Xiamen, bilder

Efter Wuyi Shan så åkte vi vidare till Xiamen under våran Kina resa. Det var nu ett tag sen vi var där men jag kan sammanfatta Xiamen som: underbart. Det var mycket varmare och mycket mysigare och fräschare än Wuyi Shan.

Wuyi Shan - Dag 2

Wuyi Shan - Dag 1

Efter några dagar i Shanghai så bestämde vi oss för att åka vidare. Vi hade först ingen aning om var vi ville åka, mer än att vi ville söderut på grund av att vi frös så otroligt mycket under tiden i Shanghai. I Kina verkar de tycka att det är helt normalt att ha fönstren öppna trots att det är nästan nollgradigt ute. Efter lite research så hittade vi en liten håla med ett fint berg som vi bestämde oss för att åka till. Nästa steg var att boka ett hostel, vilket inte var det lättaste då ingen vi ringde till pratade engelska. Till sist lyckades vi i vilket fall boka ett rum på ett ställa som verkade okej.

Nästa dag åkte vi till tågstationen för att sen ägna ca 10 timmar på tåget söderut. Vi hade ingen karta över det nya stället som vi skulle till men vi var lugna för vi hade lyckats att boka pick-up service så de skulle komma och plocka upp oss på tågstationen. Under slutet av tågresan så ringer de oss från hostelet och säger hej på kinesiska några gånger. Vi fattar ingenting men inser efter några rundor av "Hej på kinesiska" att vi inte kommer att kunna få ur dom något vettigt. Fakta om kineser i Wuyi Shan. De kan säga två saker på engelska: Hello samt I speak very poor english. Fakta om vad vi kan på kinesiska: Hej och tack. Detta leder till kommunikation = 0.

Som tur var så stod det ändå en snubbe på tågstationen och väntade på oss. Han välkomnade oss genom att säga Hello, I speak very poor english. Sedan åkte vi till hostelet som visade sig vara ett stort, kallt och exklusivt hotell.

På tåget...

Framme på hotellet.

Försöker hitta var vi ska på våran kinesiska karta.

Nästa dag skulle vi försöka ta oss till de fina bergen som vi läst om. Lättare sagt än gjort då ingen pratar engelska. Men efter lite pekande på kartan som vi fått lyckades vi få en alkohol-stinkade gubbe att köra oss i hans cykeltaxi till platsen dit vi ville. Sen tog det oss en liten stund innan vi lyckades skaka av honom och andra snubbar som ville guida oss upp på berget för pengar. Efter det gjorde vi i vilket fall en vandring upp på en av topparna.

Eller nja... Själv kom jag inte hela vägen upp då min höjdrädsla slog in på ett ställe då vi var tvugna att gå precis bredvid ett stup på en smal liten stig. Det gick inte alls. Så Anden placerade mig där på vägen medan hon besteg resten av berget.

På kvällen kände vi oss väldigt sjuka och trötta och bestämde oss för att lyckas hitta lite mat och bara hänga på hotellet. Lättare sagt än gjort att hitta en supermarket att handla lite mat på... men efter vi lyckats få en person med lite engelska kunskaper på telefon som kunde tolka åt oss så körde en av arbetarna på hotellet oss till ett ställe där vi kunde handla lite mat. Minns inte exakt men jag tror allt ovan gick på under hundringen. Observera då också att Anden köpte en deo och vi båda köpte pennor och papper. Det var helt enkelt billigt.

Videoinlägg Shanghai

Här är en liten video som vi klippt ihop från Shanghai. Är tyvärr inte så bra på att filma med min kamera än så ni får ursäkta alla skakningar, dåliga zoomningar m.m.

I Shanghai

Vi lämnar ett snöigt Seoul tidigt en tisdagmorgon.

Vi mötte upp Tobias och Junho med sina vänner från Chile.

Promenad längs The Bund.

Shanghais högsta skyskrapa

Utsikt från skyskrapan..

Kaffe på hostelet, glad över tentaresultat!

Lagesrapport

Hej!

Tankte bara meddela att vi fortfarande lever. Hehe. Vi har nu tagit oss vidare till en o som heter Xiamen for att turista lite. Det ar ratt varmt och skont har. 14 C enligt google. Och dom har massor av palmer, till min stora gladje. Det ar ocksa mycket fraschare an det forra stallet vi besokte. Vi kommer nog gora ett langre inlagg om detta om nagon dag. Vi ar inte alltfor frascha daremot efter att ha spenderat 12 timmar pa nattag. Frascha eller inte sa ska vi ta och ge oss ut i staden nu. Vi hors!

/Veronika

Nagra dagar i Shanghai

Hej alla! Hoppas ni hade en trevlig nyarsafton. Det hade i vilket fall vi. Vi borjade den sista dagen pa aret med att kolla pa en jattedalig film pa varat hostel. Sedan sa skulle vi duscha, men da fanns det inget varmvatten. Suck! Tydligen sa har varat hostel rekommenderade duschtider mellan 21-13. Detta innebar tydligen att vattnet ar iskallt mellan 13-21. Lyckades i vilket fall overtala dem att satta pa varmvattnet sa vi inte behovde spendera nyarsafton smutsiga. Sedan at vi middag pa en restaurang med Junho och hans Chilenska kompisar for att sedan precis hinna fram till en klubb vid tolvslaget. Nu menar jag precis innan. Typ tio sekunder, hahaha.

Pga nyarsafton igar sa har det blivit ytterligare en riktigt slo dag idag. Har inte lyckats gora mycket mer vettigt an att spela kort, ata mat och planera var nasta destination ska bli pa var resa i Kina. Vi tror nu att vi har bestamt oss for att aka till Wuyishan pa mandag for att se lite berg. Vi blev ju lite fortjusta i det efter Bukhansan. ^^

Trots dessa tva slappdagar har vi anda hunnit med lite sightseeing och lite shopping i Shanghai. Vi har en del bilder fran det och kanske laddar upp det nar vi har tillgang till en battre dator...

Nu ar vi trotta. Jag ar for ovrigt lite smasjuk vilket ar ratt jobbigt. Anden sagar att jag ska skriva att hon klappar en katt. En annan intressant grej ar att det hanger en dod anka utanfor fonstret pa hostelet. Lite smaskumt.