Templestay-helg del2

Okej, här kommer fortsättningen på templestay helgen. När vi kommit fram till templet så mötte en kanadensisk tjej upp oss och gav oss kläder att ha på oss och nycklar till våra rum. Jag blev väldigt förvånad när jag insåg att vi skulle få sova bara jag och Sabine i ett eget rum. Jag var säker på att alla skulle sova i ett stort samlingsrum eller så. Rummet var dessutom schyst med eget badrum och allt. Inga sängar förstås utan bara tunna filtar att lägga på golvet. Men golvvärme i vilket fall!

Sedan så gick vi till en annan byggnad för att ha Sunmodu träning. Träningen var jätterolig och rätt svettig. Vi började med något som jag skulle vilja säga påminner om yoga. Sedan övergick det till mer kampsport liknande med sparkar och liknande. Jag blev lite förvånad när jag insåg att de flesta som bodde på templet var väldigt unga och stämningen var ibland rätt mellanstadie-gymnastik-lektioner. Haha, men det gjorde bara det hela lite roligare.


Sedan var det sovdags. Helt otroligt nog så lyckades vi faktiskt somna vid 10-tiden då vi var tvungna att släcka. Tur var det för klockan 4:00 så var det dags att gå upp nästa morgon. Det kändes verkligen som att gå upp mitt i natten men det var lite mysigt också att gå ut sådär tidigt och vandra upp på berget för att ta oss till själva templet där morgonbönen skulle ske. Vet inte om man säger bön när det gäller buddhism. Morning chanting. Det första man ska göra när man kommer in i templet är att göra tre bugningar. Tjejer och killar var också separerade på varsin sida.


Sedan började själva chantingen. De sa en massa ramsor och så gjorde vi en herrans massa bugningar samtidigt som en munk slog på en trumma. Sedan var det dags för meditationen. Det var jättemysigt i templet och det var en sådär nästan lite magisk stämning. Fast man fick akta sig för att inte somna till under meditationen. Haha.


Sedan var det dags för gående meditation. Detta var nästan något av det skummaste tyckte jag. För då gick vi upp ännu högre på berget och sedan så gick vi runt runt i en cirkel samtidigt som munken fortfarande trummade inne i templet. Svinkallt var det också. Och mörkt för den delen. Sedan så gick vi sakta sakta ner för backen på ett led. Det kändes rätt bra i mina benmuskler efter gårdagens Sunmudo träning. När vi kommit ner så gjorde vi lite mor gongymnastik. Haha. Det var kul!


I området fanns en matsal där vi åt alla måltider. Tre gånger om dagen så var det matdags. Frukost, lunch och middag. Ingen av måltiderna de äter innehåller kött eller mejeriprodukter. Den enda riktiga proteinen man fick i sig var till frukost då det serverades tofu. Men jag måste ändå säga att maten vi fick var väldigt god! Även i matsalen så var tjejer och killar separerade. En annan regel var att man fick absolut inte lämna någon mat alls. Allt man tog var man tvungen att äta upp.


Efter frukosten så hade vi på schemat "108 bugningar". Så... vi gjorde helt enkelt 108 bugningar. Hahah. Kan ju säga att efter en stund så kände jag att: fan, nu måste vi ju ha gjort åtminstone hälften. Samtidigt som vi bugade så lyssnade vi på en röst som sa vad varje bugning stod för. Så jag lyssnade då lite extra noga och lyckades uppfatta "25" på koreanska. Haha. Shit inte ens en fjärdedel liksom. Men det kändes ändå rätt gött när man hade klarat alla 108. Det sjukaste var att om man gjorde något fel på templet, t.ex. missade morgonbönen så skulle man göra 3000 bugningar. Fy farao säger jag bara. Att göra 108 tog oss nog ändå lite över en halvtimme.

fortsättning följer...
(TACK GUSTAF FÖR BILDERNA!)

Kommentarer
Postat av: pappa

Du verkar betydligt mer entusiastisk än kompisen du skrev om, vad det gäller tillvaron i templet! Jag får lite "spa-känsla" när jag läser o tittar på bilderna i inlägget!! Kul!



Tar det verkligen en dryg halvtimme för 108 bugningar?? En bugning = 20 sekunder?? Låter drygt!!

2010-11-28 @ 20:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0