Hjälp #2!

Alltså... jag är ju egentligen inte så rädd alls för Nordkorea. Här i Seoul är det nästan ingen som pratar om det. Och om vi tar upp ämnet så känns alla helt lugna. Det värsta man kan göra är faktiskt att gå in och läsa på de svenska nyheterna. Idag läste jag på DN:

Ett krig på Koreahalvön är en mardröm, särskilt för sydkoreanerna, även om inte kärnvapen kommer till användning. Huvudstaden Seoul ligger inte långt från gränsen till Nordkorea. Nordkoreanerna har artilleri riktat mot tiomiljonersstaden som är centrum i en av världens största storstadsregioner. Ett artilleriangrepp på Seoul skulle hinna ställa till väldiga skador innan Sydkoreas och dess allierade USA:s styrkor hinner slå tillbaka.

Lite annan trevlig läsning på DN:
Daniel: Hur är stämningen i Seoul, är befolkningen rädda för eventuell kärnvapen attack eller upplevs det som främmande?
Torbjörn Petersson: Folk i allmänhet i Seoul är inte rädda, några är möjligen lätt oroade. Det här är en stad som länge har levt med tunga vapen riktade mot sig. Gränsen till Nordkorea ligger bara fem mil bort. För att förvandla Seoul till en grushög behöver Nordkorea bara sina traditionella vapen. För det krävs inga kärnvapen. Men eftersom invånarna här är vana vid situationen _ även om den nu är mer upptrappad än på länge - så är atmosfären också lugn.

Shit alltså. Jag håller verkligen tummarna på att söndagens militärövning som Sydkorea ska ha tillsammans med US imorgon inte leder till mer bombande... och sen så måste jag ju tillägga att jag verkligen, verkligen tror att media överdriver som vanligt. Ett bevis på mitt lugn är att jag inte följt ambassadens råd att fylla skafferiet med mat för en vecka framåt. ^^ Men jag lovar, om de börjar bomba Seoul så ska jag följa ambassadens råd och sätta madrassen för fönstret!

Kommentarer
Postat av: pappa

Söndag kväll nu här i Sverige, och vad det verkar på nyheterna så är det lugnt där du befinner dig. Detta trots att militärövningen har börjat.



Skönt att du tar det med ro så gott det går! (Det har du nog efter mig. ;-p) Om du nu inte får använda madrassen till att sova på, utan ska ha den som bombskydd... Finns det då nån gräns på hur hård en säng får bli, och fortfarande kallas säng?

2010-11-28 @ 20:20:49
Postat av: Veronika

Haha. Det ar kanske darfor som sangarna har ar sa harda. Sa de kan anvandas som bombskydd ocksa. :)

2010-11-29 @ 02:58:25
URL: http://verrokorea.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0