Vaccinering

Igår var jag och vaccinerade mig. Var först och pratade med en läkare på akademiska för att få lite rådgivning. Självklart så vill de att man ska vaccinera sig mot allt möjligt. Det är ju så svårt att säga nej också. Han hade många bra argument. Haha. Men det slutade med att jag tog allt han ville förutom vaccin mot japansk encefalit. Det vaccinet var så otroligt dyrt (1000 kr per spruta, två stycken skulle behövas). Och eftersom det är, som jag förstod det, myggor som sprider smittan och jag kommer att vara där under den mest o-myggiga perioden, plus i en storstad, så valde jag att skippa. Men det blev ändå tre sprutor.
  • Twinrix (mot Hepatit A och B)
  • Stelkramp (för att booosta stelkrampsvaccinet 30 år framåt som läkaren uttryckte det)
  • Sen något mot Tyfoid. Vad det är har jag inte den blekaste aning om. Men läkaren var som sagt väldigt övertygande.
Ska även tillbaka och ta en till Twinrix om en månad. Har faktiskt fortfarande ont i ena armen. Haha, jag kände mig lite mörbultad efter så många sprutor och kunde inte låta bli att tänka på Ernie-strippen där Arnold ska vaccinera sina sjöapor. Hihi.

Kommentarer
Postat av: pappa

-Och där har vi EN sjöapa som aldrig behöver oroa sig för rabies!

-Och inte något annat heller...!



Jo du, det är en riktigt rolig sekvens! Bra att du har vaccineringen nästan klar! Hoppas bara att ditt onda har gått över tills jag kommer till Uppsala. Du måste vara fit for fight om det ska bli nån flytt!

2010-06-24 @ 16:35:32
Postat av: Anders

Då har du tagit likadana sprutor som jag gjorde inför min Thailandsresa.

Nu i sommar ska jag tar min tredje dos Twinrix. Det skulle tydligen göra att något skydd förlängdes i flera år....

2010-06-28 @ 23:43:21
Postat av: Veronika

Jaha. Det känns som att man skulle behöva mer vaccin när man åker till Thailand än till Seoul. Men det kanske bara är fördomar. Ja precis, jag ska också ta en tredje när jag kommer tillbaka nästa sommar. Då ska man tydligen vara skyddad i typ 10-20 år till. Och det är ju inte helt fel!

2010-06-28 @ 23:51:04
URL: http://verrokorea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0