Kort fakta om 서울

 

Nu när jag ska åka till Sydkoreas huvudstad Seoul (서울) så tänkte jag att lite fakta om staden kan ju vara bra.


  • Befolkning: 10,36 miljoner invånare (2006), en av världens folkrikaste städer. (Yes! Behöver inte känna mig ensam, haha).
  • Enligt wikipedia så är Seoul en av de säkraste städerna i Asien. (Så mamma och pappa behöver inte oroa sig)
  • Seoul har också utmärkt sig som en stor shoppingstad. (Känns nästan farligt att släppa lös mig där :S )
  • Med tåg kan man nå alla större städer i Sydkorea. Tågen har en genomsnittshastighet på över 300 km/h. (coolt!)
Tänkte leta upp lite mer rolig information senare, nu ska jag åka på rephelg med dansgruppen och orkestern!
Trevlig helg! /Veronika

Bildkälla 1 Bildkälla 2
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Seoul_Cheonggyecheon_night.jpg&imgrefurl=http://www.defence.pk/forums/general-images-multimedia/24650-worlds-greatest-cities.html&usg=__v-9aSqDV-pAI8DMu3tSYukRT15A=&h=840&w=1120&sz=479&hl=sv&start=14&um=1&itbs=1&tbnid=i91Ul_636ivK1M:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dseoul%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dcom.ubuntu:en-US:unofficial%26tbs%3Disch:1

Kommentarer
Postat av: Pappa

Pappan till "den blommande sommarängen" låter hälsa att han inte varit ett dugg orolig för sin vackra dotter, och har heller inga planer på att bli det!

Hur många Won kostar en t.o.r. Falun - 서울 ??

Trevlig helg själv, o kram!!

2010-02-19 @ 20:47:52
Postat av: Veronika

Hihi, vilken tur då :-)

Ca 1200000 Won. Kostar en t.o.r Stockholm-서울 enligt prisjakt.se. Men det beror ju på lite när man åker och så. Tror att det är dyrare t.ex i December och i sådana tider när det är många som vill åka. Alltså, någonstanns mellan 7-8 tusen får man nog räkna med för en tur och retur iaf.

Kram kram!

2010-02-21 @ 16:25:57
URL: http://verrokorea.blogg.se/
Postat av: kamelen

Åh vilket fint vatten!! det ska jag dricka med glädje och ha i reserv i mina pucklar..

Man vet ju aldrig när man är i behov av vatten.

Ett exemplariskt exempel på en "behov-av-vatten"-dag är söndagen.

Tack och hej, leverpastej.

2010-02-21 @ 22:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0