Fika

Annyong!


Idag har jag varit och fikat med ett gäng utbytesstudenter från Sydkorea och några andra svenskar. Det var en kille som jag läst kurser här i Uppsala tillsammans med, som också för övrigt ska till Korea, som ordnade "mötet". De flesta av koreanerna kom från Seoul, så kanske att man kommer att kunna träffa dom någon gång i Korea nästa läsår.
:-)

De berättade lite om hur det var att vara student i Korea och det verkar som att jag får vänja mig vid en massa sprit och karaoke. Haha! De verkar ha ett rätt galet festliv. Sen berättade de också att maten är väldigt mycket billigare och annorlunda. En annan grej som vi pratade lite om var de olika betygssystemen. Tydligen så har de så i Korea att bara en viss andel av klasserna kan få högsta betyg ,så det är mycket mer tävlingsinriktat.

En annan, lite roligare, sak var att när de skulle berätta hur gamla de var så verkade de så tvekande när de sa sin ålder, vilket jag förstås tyckte var lite konstigt. Men sedan så fick jag veta att i Korea så är man 1 år när man föds och sedan så blir man ett år äldre vid nyår. Man räknar alltså inte från sin födelsedag. Så då kommer jag att vara 23 när jag kommer dit och bli 24 vid nyår. :-D

/Veronika

PS. Jag passade också på att fråga om de drack mycket kaffe i Sydkorea. De gör de tydligen! Hallelujah!

Kommentarer
Postat av: pappa

Halleluja på dig din kaffetunna! Nu får man ju lite betänkligheter angåeende din resa. Trodde koreanerna var ett lugnt o skötsamt folkslag. ;-) Men, det är ju aldrig för sent att ändra sina uppfattningar...

Låter annars som ett bra inititativ med mötet du var på. Men är du nu inte lite lätt förvirrad med årtal och nyår??? Du fyller ju för tusan 22 år nu i september, och skulle möjligen med lite god vilja kunna räkna dig som 23 vid nyåret enligt koreansk tideräkning. Dags för sommarlov snart raring?

2010-04-18 @ 20:26:13
Postat av: Veronika

Hej! Jag räknar inte fel! Enligt koreanernas års-räkning så fyllde jag 23 år nyåret som var. De räknar som att man är 1 år gammal när man föds. Vilket lägger på ett år på ens ålder. Sedan blir du ett år äldre 1 jan varje år. Alltså blev jag ett år äldre i år 1 jan (22 år) plus ett år för att man är 1 år när man föds(23). Och nyår som kommer blir jag 24!

2010-04-18 @ 20:36:00
URL: http://verrokorea.blogg.se/
Postat av: pappa

Halleluja II... Dom är inte lite frikostiga koreanerna! Kanske kunde vara en tanke o flytta dit så man kan gå i pension snart?

Sönt att höra att inte kokosnötterna skramlar alltför löst i skallen på dig! Blev lite lätt orolig där. (Firar ALLA miljoner människor i Korea födelsedag den första varje år? Vilket jävla party!!)

2010-04-18 @ 21:28:44
Postat av: Veronika

Haha! De firar sin födelsedag på det datum de föddes ändå. Så det är nog tyvärr inget jätteparty varje nyår. Men det skulle ju ha varit lite galet om det vore så. :-D

2010-04-18 @ 22:05:57
URL: http://verrokorea.blogg.se/
Postat av: dromedaren

Hurra!!

2010-04-20 @ 11:19:56
Postat av: Köp Kaffe

Hej

trevligt kaffe image du har.



Mvh

kaffe.nu

2011-02-12 @ 19:02:47
URL: http://www.kaffe.nu/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0